Het grote EV ABC

EV ABC
09-03-2022

Load balancing, MID en RFID? Zeggen deze begrippen jou ook nog niets? Ze hebben alles te maken met het kiezen van de meest geschikte EV-lader voor jouw specifieke project. In het grote EV ABC leggen we je al deze begrippen uit zodat jij precies weet hoe je moet zoeken en de juiste laadpaal kan adviseren aan jouw klant.

De basis

Maar laten we beginnen bij de basis met een aantal begrippen die je zowel in de Solarbranche als in de wereld van elektrische voertuigen tegenkomt. Een kleine opfrisser!

kW – kiloWatt is de eenheid die we gebruiken voor het aanduiden voor het vermogen ven elektrische energie. Bij het vermogen van een elektrische auto of een laadpaal spreken we altijd over kW.

kWh – kilowattuur is de hoeveelheid stroom die in 1 uur geproduceerd kan worden. Deze term is de meeste gebruikte eenheid om het elektriciteitsverbruik in een bepaalde periode mee aan te duiden. Bij de inhoud van een batterij spreken we altijd over kWh.

AC – De wisselstroom/wisselspanning, dit is de stroom die uit het stopcontact komt om je elektrische apparaten mee aan te sturen.

DC – De gelijkstroom/gelijksspanning, dit is de stroom die direct opgewerkt wordt uit zonnepanelen. Door middel van een omvormer wordt deze stroom omgezet naar wisselstroom. DC-stroom kan worden opgeslagen in een batterij of accu.

Het laden van elektrische voertuigen

AC laden – Bij AC laden zit er in de elektrische auto een ingebouwde wisselstroomlader (omvormer), deze regelt de maximale omvorming van AC naar DC-stroom. De technische naam van deze omvormer is On Board Charger (OBC). Deze OBC bepaald ook in welke fases de auto kan laden.

 

DC laden – Bij DC laden zit de omvormer in een installatiekast, zoals bijvoorbeeld bij DC snelladers aan de snelweg.

1-, 2- of 3-fase – Bij de aanschaf van een elektrische auto is het belangrijk dat je kijkt welke auto bij welke fase aansluiting past. De meeste huizen gebouwd na 2011 hebben standaard een 3-fase aansluiting. Het laadvermogen wordt door de elektrische auto bepaald. De auto vraagt bij een laadpaal om een hoeveelheid stroom die het laadpunt vervolgens probeert te leveren. Er kan nooit een teveel aan vermogen worden geleverd dan de auto vraagt maar een elektrisch voertuig kan wel met minder vermogen worden opgeladen.

 

Bij AC-laden moet je hier beter op letten omdat de omvormer in de auto mede bepaald hoe snel je kan laden. Als je een 3-fase aansluiting in huis en een 3-fase laadstation hebt maar een 1-fase lader in het elektrische voertuig zelf, betekent dit dat je maar met 1-fase gaat laden. Koopt dezelfde klant later een voertuig die wel 3-fase kan laden, betekent dit ook dat de auto sneller gaat laden.

Kabels, palen en stekkers

Laadpaal – De term laadpaal wordt regelmatig gebruikt als algemeen begrip voor laadstations. Echter is het goed om tijdens gesprekken met je klant te spreken over laadstations en de term laadpaal specifiek te gebruiken als een laadstation die op een paal staat en dus niet aan de muur wordt bevestigd.

Wallbox – Een laadstation die aan de muur is bevestigd noemen we een wallbox. Dit laadstation is dezelfde installatie als een laadstation op een paal en bevat ook dezelfde functionaliteiten.

Socket – Een socket is een stekker aansluiting waar je een losse kabel met twee stekkeruiteinden zelf in het laadstation en in de auto moet pluggen. Als je dus onderweg bent neem je jouw eigen stekker mee om op locatie in te pluggen in een beschikbaar laadstation outlet met socket.

Vaste kabel – Als je kiest voor een vaste kabel zit jouw stekker kabel vast aan het laadstation. Ga je onderweg ergens opladen? Meestal krijg je een losse kabel bij je auto die je onderweg kunt inpluggen bij een laadstation met socket.

Type 1 aansluiting – als er wordt gesproken over een type 1 of een type 2 aansluiting hebben we het over type aansluiting van de stekker van de auto. Een type 1 aansluiting wordt over het algemeen gebruikt door Aziatische automerken. De type 1 aansluiting is te herkennen aan de vijf contacten die zich tegen de buitenkant van de aansluiting bevinden. Ongeveer 5% van de auto’s heeft een type 1 aansluiting.

Type 2 aansluiting – Deze aansluiting is de standaard aansluiting voor Europese merken. Bij bijna alle openbare laadpalen wordt deze aansluiting ook gehanteerd. Deze aansluiting is te herkennen aan de vijf contacten tegen de buitenkant van de aansluiting en een contact middenin. Ongeveer 95% van de auto’s heeft een type 2 aansluiting.

Tip! Heb je een type 1 aansluiting? Er zijn laadkabels verkrijgbaar die aan het ene einde een type 2 stekker hebben en aan de andere kant een type 1 stekker. Zo weet je zeker dat je op alle openbare laadgelegenheden terecht kunt om te laden.

1-fase laadpaal – Heb je een plug-in hybride? Dan kun je gemakkelijk uit de voeten met een 1-fase laadpaal, deze auto’s beschikken namelijk vaak enkel over 1-fase laden. Echter om klaar te zijn voor een volledig elektrisch voertuig is het verstandig om nu al voor een 3-fase laadstation te kiezen.

3-fase laadpaal – Kies voor een 3-fase laadpaal als je sneller wil laden. Een 3-fase lader levert namelijk meer elektra tegelijkertijd dan een lader met slechts 1 fase. Echter moet je hiervoor wel een 3-fase aansluiting in je woning hebben en moet je elektrische voertuig dit ondersteunen. Wil je 3-fase laden maar heb je een 1-fase aansluiting in huis? Laat dan je aansluiting verzwaren door je energiebeheerder.

het grote EV ABC

Speciale functies

Dynamic Load Balancing – Over deze term kunnen we een blog schrijven, maar we delen graag de korte uitleg met je. Met Dynamic Load Balancing voorkom je een stroomstoring. Deze functie, die geïntegreerd is in je laadpaal, meet namelijk elke seconde hoeveel stroom er wordt afgenomen en grijpt in wanneer je de kritische grens nadert van overbelasting van het energienetwerk. Staan er bij jou thuis tijdens spitsuur veel apparaten tegelijkertijd aan? Dan zorgt de lader, als die over DLB beschikt, ervoor dat de auto iets langzamer wordt opgeladen. Is er juist veel stroom over? Dan zorg DLB ervoor dat je auto juist iets sneller wordt opgeladen. Heb je zonnepanelen en wil je deze zoveel mogelijk gebruiken om jouw elektrische voertuig op te laden? Dan is DLB een must!

Solarboost – Heb jij zonnepanelen op jouw woning? Dan wil jij natuurlijk maximaal gebruik maken van je eigen opgewekte energie. Als jouw laadstation de optie Solarboost heeft is het mogelijk om tot wel 2,5x sneller jouw elektrische voertuig op te laden. Het laadstation maakt hierbij een combinatie van netstroom en de opgewekte zonne-energie. Een van de EV-laders die deze optie heeft is de SEDG HD Wave omvormer met geïntegreerde EV-lader.

Vehicle to grid – In de toekomst is het mogelijk dat je lader niet enkel gebruikt wordt om je auto op te laden, maar kunnen ze ook de energie uit je auto halen om pieken in het elektriciteitsnet op te vangen of als back-up dienen bij stroomuitval. Zo zou je elektrische auto dus een overschot aan zonne-energie tijdelijk kunnen opslaan om op een later moment weer terug te leveren aan het net. Dit wordt ook wel bidrectioneel laden genoemd. De techniek achter bidrectioneel laden heet vehicle to grid.

Oplaadtijd – Hoelang duurt het gemiddeld om de batterij van een elektrische auto op te laden? Uit onderzoek is gebleken dat de meeste auto’s gemiddeld 11 uur ingeplugd zijn in een laadstation. Het daadwerkelijke laden neemt echter vaak maar 2 uur tijd in beslag. Hoelang het duurt voordat een batterij van een elektrische auto volledig is opgeladen hangt af van een aantal factoren: de capaciteit van de batterij in het voertuig, het aantal kWh dat het laadstation kan leveren en de omvormer in de auto.

Zie hieronder een handig rekenvoorbeeld:

Accu 40kWh snelheid lader en omvormer in de auto 11kW

40kWh/11kW= +/-3,6 uur.

EV ABC

De zakelijke rijder

Rijd je voor het werk zakelijk of bied jij laadstations aan bij zakelijke rijders? Let dan goed op de volgende begrippen die voorkomen bij zakelijke rijders.

MID meter – Rijd je zakelijk en wil je jouw verbruik inzien en verrekenen met je werkgever? Dan heb je een MID meter nodig die voorzien is van het MID-keurmerk. MID staat voor Measuring Instruments Directe en het keurmerk geeft aan of het aantal geregistreerde aantal kWh gebruikt mag worden voor registraties en verrekeningen. Een MID meter is enkel noodzakelijk als je laadstation niet beschikt over een pasjessysteem.

RFID lezer – Beschik je over een laadstation waar je een laadpas kunt scannen? Dan is jouw laadstation uitgevoerd met een RFID lezer en is het mogelijk om de facturatie van jouw elektrische voertuig op deze manier bij te houden.

Backoffice systeem – Een backoffice systeem is een systeem dat gekoppeld wordt aan jouw laadpas. Hierin wordt een overzicht gevormd van alle laadsessies die je start met je laadpas. Wanneer je inlogt in dit systeem heb je onder andere inzicht in jouw transacties, geschikte laadpunten bij jou in de buurt, status van je eigen laadpunt en kun je facturen downloaden en bekijken.

Na het lezen van het grote EV ABC nog niet uitgeleerd over EV-laadstations? Zorg dan dat je meedoet aan onze training gegeven door een van onze productspecialisten. In deze training gaan we verder in op de basisfuncties van EV-laders en de verschillen tussen merken.

Meld je aan voor de Basistraining EV-laadstations