Waarom is het inzichtelijk maken van energieverbruik zo belangrijk?

23-09-2021

Stel je voor: een klant neemt contact met je op voor een offerte van een PV-installatie voor zijn woning. Je gaat langs bij de klant om de situatie te bekijken en maakt een passend advies. Neem je in dit advies dan ook een energiemeter en stroomspoelen mee? Ja? Goed dat je je al bezig bent met de toekomst. Doe je dit nog niet? Lees dan vooral verder. Onze productspecialist Frans legt je graag uit waarom het plaatsen van een energiemeter niet alleen voordelen heeft voor de klant, maar ook voor jou als installateur!

Smart energy

De voordelen van een energiemeter van SolarEdge

De voordelen van een energiemeter met modbus communicatie zijn eigenlijk heel simpel: meer informatie. Zonder de Electricity meter en stroomspoelen van SolarEdge heb je alleen inzicht in de opbrengst van het PV-systeem. Wanneer je wel een energiemeter en stroomspoelen installeert bij een PV-systeem weet jij precies hoeveel energie het geïnstalleerde PV-systeem opwekt, verbruikt, inkoopt en terug levert. Met deze informatie kan je de klant in de toekomst beter helpen. SolarEdge heeft ervoor gezorgd dat deze informatie op een eenvoudige en duidelijke manier wordt weergegeven in het monitoringsysteem voor de installateur en de MySolarEdge app voor de consument. Zowel jij als installateur als jouw klant heeft dus meer inzicht in de werking van zijn systeem. Makkelijk toch? Met deze informatie kun je de klant in de toekomst namelijk een beter advies geven wanneer ze het systeem willen uitbreiden. Bijvoorbeeld met een EV-lader, smart energy producten of een batterijsysteem. Daarnaast creëer je meer bewustwording bij de consument hoe slim om te gaan met de opgewekte energie én motiveer je de klant om in de toekomst verder te verduurzamen!

Voordelen voor de consument

Voor een kleine extra investering krijgt de consument meer inzicht in opbrengst, verbruik, ingekochte en terug geleverde energie. Hij kan zijn energie slimmer inzetten én verlaagd hierdoor zijn energierekening.

Daarnaast heeft het nog meer voordelen. Gaat de klant elektrisch rijden en het systeem uitbreiden met een EV-lader? Dan hebben ze toch een energiemeter nodig. Deze stuurt namelijk de EV-lader van SolarEdge aan. Kiest de consument ervoor om het systeem verder uit te breiden met een batterijsysteem? Dan besparen ze opnieuw kosten. Doordat ze weten hoeveel energie ze terug leveren aan het net weten ze ook hoeveel energie ze nog kunnen opslaan in een batterij. Hiermee voorkomen ze dat ze een te groot batterijsysteem aanschaffen. Of te wel, wil de klant in de toekomst verder gaan verduurzamen, dan zullen ze de energiemeter alsnog moeten aanschaffen. Daarnaast is het interessanter voor de klant om nu al een energiemeter en stroomspoelen aan te schaffen. Hiermee kunnen ze in de gaten houden wanneer het interessant is om de volgende stap te zetten én weten ze zeker dat ze een passend aanbod krijgen. Met een energiemeter kan de consument nu al slimmer met zijn energie omgaan én zijn ze voorbereid op de toekomst.

Voordelen voor jou als installateur:

Veel voordelen voor de consument dus! Maar wat zijn de voordelen voor jou als installateur? Ook jij krijgt meer inzicht in het systeem van de klant, daardoor kun je ze in de toekomst beter adviseren. Daarnaast laat je zien dat je meedenkt met de klant over de toekomst. De klant krijgt dus niet alleen een offerte die ze kunnen vergelijken met andere, maar ook advies van iemand die verder kijkt dan vandaag én die rekening houdt met de wensen van morgen. Hierdoor zullen ze in de toekomst opnieuw jou om advies vragen wanneer ze het systeem willen uitbreiden. De voordelen voor jou als installateur zijn dus zowel voor de korte als lange termijn:

  • Je verlegt de focus van installateur naar adviseur. Prijs wordt minder belangrijk waardoor je een gezonde marge kan hanteren én meer tijd kan steken in service en het beantwoorden van vragen.
  • Je hebt meer inzicht in het systeem. Hierdoor wordt het verlenen van service makkelijker. Je ontdekt sneller onregelmatigheden en hebt meer handvaten om servicevragen op afstand te beantwoorden.
  • Doordat de consument zelf meer inzicht heeft in zijn systeem zal hij waarschijnlijk ook minder vragen stellen. Is de energierekening een keertje wat hoger dan anders? In de MySolarEdge app kan hij zelf terugkijken wat de oorzaak is.
  • Door de consument nú goed te adviseren investeer je in een duurzamere klantrelatie. Ze weten dat jij er verstand van hebt, dus komen in de toekomst vast bij je terug wanneer ze het systeem willen uitbreiden.
  • Je kan de consument in de toekomst beter adviseren. Wil de consument een batterijsysteem? Jij weet precies wat de overcapaciteit is van pv-installatie en kan dus een batterijsysteem aanbieden wat hier goed op aansluit.

Wanneer je Electricity meter en stroomspoelen meeneemt in het advies voor een PV-systeem ben je voorbereid op de toekomst! De consument heeft de handvaten om bewust en slimmer om te gaan met zijn energie. En jij hebt de handvaten én de kennis om de klant in de toekomst opnieuw te kunnen adviseren over duurzame energieoplossingen. De toekomst begint vandaag!

Meer weten?

Wil jij meer weten over smart energy management? Woon dan een van onze trainingen bij. Klik hier om je aan te melden.

Bekijk onze trainingen

Onze productspecialist Frans legt je graag uit waarom het plaatsten van een Energiemeter niet alleen voordelen heeft voor de klant, maar ook voor jouw als installateur!

Waarom is het inzichtelijk maken van energieverbruik zo belangrijk?