De vraag naar batterijen groeit en de opslag van zonne-energie wint terrein, zowel bij bedrijven als in de residentiële markt. Het selecteren van de juiste producten is daarbij essentieel. Maar hoe doe je dat? Door het over te laten aan een leverancier die voorop loopt met zijn selectieproces: bij Alius geschiedt productselectie met de zogenoemde Kesselring-methode.
Door het vervallen van de salderingsregeling vanaf 1 januari 2027 en het overbelaste stroomnet is er meer onzekerheid in de markt ontstaan. Het wordt daardoor veel interessanter om zoveel mogelijk opgewekte energie zelf te gebruiken. Zo ben je minder afhankelijk van je energieleverancier en haal je het maximale uit de zelfopgewekte zonne-energie. Dit kan onder meer door het opslaan van deze duurzaam opgewekte energie in een batterij.
Wanneer je installateurs in deze markt moet adviseren, is er baat bij een leverancier die vooroploopt met zijn proces voor productselectie, zodat installateurs het beste product in handen hebben. Frans van Spreuwel en Jaap Leeflang zijn productspecialist bij Alius. Deze groothandel biedt een breed scala aan batterij-oplossingen voor energieopslag. Hoe selecteren zij hun producten?
Jaap Leeflang: “Bij ons begint elke samenwerking met een leverancier bij een zorgvuldige afweging van weegfactoren zoals duurzaamheid, circulariteit en productvereisten. Door het gecombineerde inzicht van onze inkoop-, marketing-, service- en verkoopteams creëren we een longlist van fabrikanten die voldoen aan onze strenge criteria. Na intensieve gesprekken selecteren we dan een shortlist van maximaal drie leveranciers. Dit stelt ons in staat om dieper in gesprek te gaan met deze partijen. Bij het maken van de juiste keuzes worden we ondersteund door de Kesselring-methode.”
“Met de Kesselring-methode als beslissingsinstrument maken we met een gestructureerde aanpak, een onderbouwde keuze voor de producten die we testen”, vult Frans van Spreuwel aan. “Dat leidt tot toevoegingen aan ons assortiment van producten die de behoeften van onze partners ruimschoots vervullen. Het resultaat: een efficiënte samenwerking, hoge kwaliteit en een duurzame toekomst.”
Bij deze methode kan een keuze worden gemaakt uit meerdere concepten. Ook zijn er eisen voor de producteigenschappen (zowel voor de gebruikers, als voor het fabricageproces) en de leveranciers, waaraan de concepten worden getoetst. Als de criteria zijn vastgesteld, kunnen daaraan vervolgens de weegfactoren worden toegekend. Elk concept krijgt per eis een beoordeling van 1, 2, 3 of 4. Belangrijke eisen krijgen nóg een weegfactor mee. Door met punten de resultaten weer te geven, is te zien welk concept het beste is volgens de gebruiks- en fabricage-eisen.
De Kesselring-methode heeft in het assortiment van Alius geleid tot toevoegingen van Cellpower en Customized Energy systems als batterijmerken voor de commerciële markt en de toevoeging van Ecactus Agave TH batterij als toevoeging voor de residentiele markt.